navigatie ratjetoe sitemap kinderkunsten inspiratiebronnen contact werkinuitvoering sitmap

De honderd talen van kinderen

Zoe en Janne

Het gedachtegoed van de Italiaanse pedagoog Loris Malaguzzi is naast een bron van inspiratie ook een bevestiging geweest voor de pedagogische filosofie van Ratjetoe.

Het gaat uit van het krachtige, rijke en unieke kind, dat leergierig en nieuwsgierig is en de wereld om zich heen wil ontdekken met al zijn zintuigen en vermogens.

 

 

 

submenu terug

Gedicht de honderd talen van kinderen door Loris Malaguzzi

Zeker.
De honderd zijn er.

Het kind
bestaat uit honderd.
Het kind heeft
honderd talen
honderd handen
honderd gedachten
honderd manieren van denken
spelen en praten.
Honderd als maar honderd
manieren van luisteren
verbazen, liefhebben
honderd vreugdes
om te zingen en begrijpen
honderd werelden
om te ontdekken
honderd werelden
om uit te vinden
honderd werelden
om te dromen.
Het kind heeft
honderd talen
(en nog eens honderd honderd honderd)
maar ze stelen er negenennegentig.
De school en de cultuur
scheiden het hoofd van het lichaam.
Ze zeggen tegen hem:
te denken zonder handen
te doen zonder hoofd
te luisteren en niet te praten
te begrijpen zonder vreugde
lief te hebben en zich te verbazen alleen met Pasen en Kerstmis.
Ze zeggen hem:
ik geef je de al ontdekte wereld
en van de honderd
stelen ze er negenennegentig.
Ze zeggen hem:
dat spel en werk
realiteit en fantasie
wetenschap en verbeelding
hemel en aarde
verstand en droom
dingen zijn die niet bij elkaar horen.
Kortom, ze zeggen hem
dat de honderd er niet is.
Het kind zegt:
Zeker. Honderd zijn er.

(uit werkboek: Kunstenaars in de kinderopvang van Spectrum 2001, vertaald uit het Italiaans door Matteo Merbach)